REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Upřednostnit společnost ARRIVA před Českými drahami u linky z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem se na ministerstvu dopravy rozhodli na základě porovnání nabídek a ověření ceny na trhu.
Společnost ARRIVA vlaky s.r.o. bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Společnosti ARRIVA se tak podařilo vrátit do osobní přepravy ve východních Čechách poté, co nevyhrála ani jeden tendr na provoz autobusových linek vypsaným Královéhradeckým krajem (provoz od roku 2021 na 10 let). Ve Dvoře Králové či v Trutnově má společnost stále platnou smlouvu i na provoz MHD, ve Dvoře Králové do konce roku 2020. V listopadu 2020 město odkoupilo od společnosti ARRIVA autobusové nádraží ve Dvoře Králové, ovšem bez budovy, ke které má město předkupní právo.
Dle dostupných informací bude jízdní řád bude téměř shodný s tím současným, počet spojů se nemění, cestující tak budou moci dál využívat stejné spojení jako dosud. Jízdenky bude možné si koupit za tarif Arrivy, v jednotlivých úsecích budou platit i jízdní doklady IDOL a IREDO. Cestující, který bude chtít jet vlaky různých dopravců, bude moci využít i státní jednotnou jízdenku bez ohledu na dopravce.
Nyní je na trati výluka v úseku Bílá Třemešná-Stará Paka až do 25. listopadu 2020.
Na rychlíkovou linku R14 z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem vyjedou vlaky, které cestující znají z rychlíků splečnosti ARRIVA na trati z Prahy do Tanvaldu, Českých Budějovic, Kladna nebo z trasy Kolín – Šluknov. Dle prohlášení tiskového mluvčí prošla všechna vozidla rekonstrukcí a mají dvě toalety s uzavřeným systémem (exkrementy už nebudou padat na koleje). Jedna z toalet bude přístupná i zdravotně znevýhodněným podle TSI norem. "Vlaky nabízejí pohodlná sedadla první třídy, vodu na pití zdarma, připojení k WIFI nebo možnost dobít si drobnou elektroniku a online sledovat polohu vlaku v turistické mapě na velkých panelech. Za jízdenku zaplatí cestující třeba i kartou, stejně jednoduše jako pípnutím v obchodě za nákup. Vlaky jsou velkoprostorové s tichým oddílem, místem pro kočárky nebo i jízdní kola, sdělil portálu kralovedvorsko.cz Jan Holub, tiskový mluvčí skupiny ARRIVA ČR.
Uvolňování železničního trhu v ČR
K liberalizaci železniční dopravy zavazuje evropské právo, tzv. IV. železniční balíček, který stanovuje, že po roce 2023 se musí smlouvy i v oblasti železniční dopravy uzavírat na základě soutěží. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně. Soukromí dopravci tak doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajištují drtivou většinu linek dálkové dopravy. Díky novým smlouvám se ušetřilo přes 300 milionů korun.
Dopravce ARRIVA vlaky
• R21 Praha – Tanvald
• R22 Kolín – Nový Bor
• R24 Praha – Rakovník
• R26 Praha – Písek – České Budějovice
• R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem
Dopravce GW Train Regio
• R25 Plzeň – Most
Dopravce RegioJet
• R8 Brno – Bohumín
Dopravce České dráhy
Zajišťuje na základě tzv. „velké“ smlouvy nadále dopravu na naprosté většině linek dálkové dopravy. Mimo to jsou s ním sjednány samostatné smlouvy na linkách:
• Ex2 Praha – Olomouc – Slovensko a R18 Praha – Luhačovice
• R13 Brno – Břeclav - Olomouc
• R27 Olomouc – Krnov – Ostrava
• R29 Cheb – státní hranice směr Nürnberg
Kateřina Sekyrková
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Královéhradecký kraj, skupina ARRIVA ČR.
Vaše komentáře |