Vážení zastupitelé města Dvora Králové nad Labem,
4. Zastupitelstvo města Dvůr Králové nad Labem (Z/112/2023) mi uložilo, abych předložil zastupitelům města seznam plánovaných investičních záměrů a plánovaných rekonstrukcí majetku města v období let 2024 až 2028, a to včetně předpokládané finanční náročnosti jednotlivých akcí.
Tímto Vám předkládám rámcový seznam, který vychází jednak z projektů, na kterých aktuálně pracujeme, jednak z akcí, které dlouhodobě do budoucna připravujeme. Seznam obsahuje název akce, odhadovanou cenu v tisících Kč včetně DPH, a to tam, kde je možné tuto cenu odhadnout, dále je u každé z akcí uvedeno, v jaké fázi přípravy se nachází, a zároveň jsou do tabulky zahrnuty i informace o tom, zda plánujeme využít cizí zdroj/zdroje financování, a tím tak významně snížit zatížení rozpočtu města.
Celý seznam je však nutné považovat pouze za zásobník akcí. Kvůli lhůtě, v níž jsem ho měl předložit, nemá v tuto chvíli vazbu ani na rozpočet města na rok 2024, ani na připravovanou strategii rozvoje města Dvůr Králové nad Labem. Přitom právě platná strategie rozvoje města a její akční plán jsou stěžejními dokumenty, z nichž bychom měli vycházet při plánování akcí a stanovování jejich parametrů.
V současné době máme za sebou veřejná projednávání a intenzivně se pracuje na tvorbě „Plánu rozvoje města Dvůr Králové nad Labem na roky 2023-2030“. Teprve po odsouhlasení této strategie v zastupitelstvu města (je v plánu v letošním roce) tento dokument nastaví nové a závazné priority města v dalších letech. O aktuální podobě a stadiu rozpracovanosti tohoto strategického dokumentu Vás bude v případě zájmu informovat kolega místostarosta Vítězslav Šturma, který má tvorbu strategických dokumentů v gesci.
Dalším konkretizujícím dokumentem, který zahrnuje plánované akce na nadcházející kalendářní období jednoho roku, je rozpočet města, který schvaluje zastupitelstvo. Nyní začínáme připravovat rozpočet na rok 2024, v němž budou zahrnuty akce (s uvedením předpokládaných výdajů), jejichž realizaci plánujeme během příštího kalendářního roku. V některých případech se však může jednat také o projekty, u kterých je realizace nastavena na delší časové období. Vazba pokračování je však opět na zastupitelstvu s vazbou na případná smluvní ujednání k dané záležitosti.
V seznamu není u akcí uveden konkrétní termín jejich předpokládané realizace. Stanovení termínu u některých připravovaných projektů se váže na správní řízení, majetkoprávní vypořádání, či rozhodnutí v procesu přípravy realizovat akci např. na etapy, a není tedy možné termínové parametry optimálně deklarovat. Obdobně u záměrů s vazbou na rozhodování zastupitelstva není možné řešit cenové ohodnocení nebo rozsahové či obdobné parametry.
Některé citované záměry či akce jsou připravovanými sdruženými investicemi na základě partnerských smluv, smluv o spolupráci apod., kdy například termín je věcí vzájemné shody mezi účastníky a nelze jej předem stanovit. Obdobně jsou záměry v určité fázi přenášeny z jednoho subjektu na druhý, a to třeba již v rámci některé z fází přípravy. Proto není možné všechny požadované údaje uvést.
V seznamu akcí nejsou uvedeny některé z projektů, které bychom v budoucnu chtěli začít připravovat, ale v tuto chvíli není možné stanovit rozsah akce, předpokládanou finanční náročnost ani termín. Jedná se například o revitalizaci náměstí Republiky, revitalizaci náměstí Odboje, možnou výstavbu nových sportovišť, která může mít vazbu na rozvoj doposud nevyužívaných lokalit, například Zálabí.
Zcela mimo tento seznam stojí i projekt dálničního přivaděče do Dvora Králové nad Labem, tedy investice, která je spojená s přeložkou krajské silnice. Po ukotvení trasy v územním plánu Dvora Králové nad Labem rada města pověřila naplňováním postupných kroků pana starostu Jana Jarolíma a dílem pana radního Nasika Kiriakovského.
Věřím, že i přes výše uvedené informace z předkládaného seznamu projektů získáte dostatečný přehled o akcích, které plánujeme v nadcházejících letech a které by měly vést k postupnému rozvoji našeho krásného města.
S pozdravem
Ing, Jan Helbich,