REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Zeptali jsme se odborníků, kteří mají ke Dvoru Králové vztah, a mohou tak na základě odborných, ale i osobních zkušeností zhodnotit, zda se logo povedlo a bude plnit svoji funkci nejen v úředním světě, ale také pro obyvatele města.
NÁZORY ODBORNÍKŮ
„Jako rodilého Dvoráka mě mrzí provedení soutěže, kde logo je jen součástí nějaké širší komunikační strategie. Návrh nového loga může být pro město skvělou příležitostí v komunikaci a komunikace s veřejností. Příkladem je téměř 6 let staré logo Valašského Meziříčí. Hlavní problém vnímám v koncepci soutěže. Soutěžit nové logo je třeba samostatně, zastřešit soutěž nějakou profesní organizací (příklad zde). Je i důležité garantovat odbornou porotu, aby o výsledku pouze nerozhodovala politická reprezentace, tedy lidé, kteří nemají v tomto oboru zkušenosti. Pak je možné oslovit relevantní grafiky a studia v oboru, a ne PR agenturu, jak se stalo v případě Dvora Králové. Soutěž navíc byla vyhlášena jen na „profilu zadavatele“, to však nestačí. Kvalitní a vytížené firmy nemají šanci si soutěže takto všimnout. Město tak promarnilo skvělou příležitost, překreslený znak města je nuda,“ zhodnotil pro portál Kralovedvorsko.cz Vojtěch Sedláček, který pracuje jako výtvarný redaktor v nakladatelství Paseka.
Analýzu 8 let starého trendu, který je viditelný i v novém logu města Dvůr Králové, nám popsala Eliška Vojtěch v tomto článku.
„Každým rokem se objeví několik nových logotypů českých měst. Ideální je, pokud takové logo obsahuje unikátní identifikaci s místem nebo nápaditý detail. Dobrým příkladem jsou třeba tři vykřičníky u Ostravy nebo dvojitá vlnovka u Frýdku≈Místku. Tyto motivy byly místními obyvateli přijaty za své a ujaly se i v neformální komunikaci. Dalším důležitým předpokladem úspěchu loga a vizuálního stylu je schopnost města grafický manuál prosadit všude, kde se má používat, a následně se o jeho dodržování starat.
Nejčastější možností, jak získat dobré logo a navazující vizuální styl, je pečlivě zorganizovaná soutěž, jíž se zúčastní několik vyzvaných profesionálních grafických designérů. Z předložených návrhů následně porota, do níž jsou přizváni odborníci na vizuální komunikaci, vybere vítěze.
Obávám se, že v případě Dvora Králové nebyla komunita profesionálních grafických designérů k účasti vyzvána, jinak by se informace o ní jistě objevily na odborných serverech. Zveřejněné logo z mého pohledu neobsahuje žádný nápad ani neodkazuje na nic z toho, co dělá město jedinečným. Jde o pouhé řemeslně slušně provedené zjednodušení městského znaku. Výsledný symbol dvou věží a brány nad řekou by navíc mohl úplně stejně posloužit třeba Českému Krumlovu, Kouřimi, Lovosicím nebo Domažlicím. A stejně nevýrazný je i vizuální styl. Z mého pohledu jde tak bohužel o promarněnou šanci,“ zaslal svůj názor redakci Filip Blažek, grafický designér, autor vyhlášené Typoknihy.
Jak by měla města a další veřejné instituce hledat tvůrce pro svou vizuální identitu? Přímým oslovením designéra, otevřenou soutěží nebo uzavřenou soutěží?
"Myslím, že nejrozumnější jsou soutěže s vyzvanými designéry nebo studii. Největší plýtvání času a peněz jsou veřejné soutěže – takovou mám zkušenost nejenom já. Bohužel například v oblasti kulturních i jiných institucí se musí vše vysoutěžit veřejně a vyhrává nejlevnější nabídka. To je celé absurdní," odpověděla stránkách o designu Czechdesign.cz Iva Knobloch, kurátorka sbírky užité grafiky Uměleckoprůmyslového musea v Praze.
"Soutěžit vizuální styly veřejných institucí o cenu je skutečně nesmyslné a ke kvalitním výsledkům to nevede. Města a další subjekty bohužel často ani neví, že soutěžit se dá i na základě jiných kritérií a vydají se cestou nejjednoduššího řešení - nejnižší ceny,“ konstatuje Anežka Juhová v článku týkající se vzniku nových logomanuálů měst na stejném portále.
Špatné logo neplní svoji funkci. Lidé, kteří mají za úkol je zapracovat do tiskovin a propagace, mají tendenci ho raději vynechat, nahradit jen písmem. Dělají vše proto, aby se nemuselo použít. Přestane se postupně používat, není vidět. Investované prostředky do loga tak jsou vyhozené. V lepším případě se logo udělá znovu. "To je třeba příklad Valašských Klobouků. Rychnov nad Kněžnou logo nemá ani na svém webu (jen jako flek ve formě ikony webu v záhlaví prohlížeče), v Mikulově jsem ho nenašel vůbec. Někde se drží, třeba v Opavě. Srovnejte třeba s https://www.frydekmistek.cz/," vysvětluje Filip Blažek.
Logo a jednotný grafický vizuál pro potřeby úřadu i propagaci města chybí ve Dvoře Králové již dlouho. Město proto v roce 2021 vypsalo v rámci dotovaného projektu "Přívětivý úřad" veřejnou zakázku na vypracování Komunikační strategie města Dvůr Králové nad Labem. Její součástí měl být i logomanuál - tedy nové logo města a doposud chybějící manuál jednotného vizuálního stylu. Zakázka byla zveřejněna na profilu zadavatele a na základě nejnižší podané ceny ji vyhrála PR a marketingová agentura Lesensky.cz Brno, když nabídla své práce za téměř půl milionu korun. Poprvé byl návrh logomanuálu představen veřejnosti na začátku července, kdy měli možnost se s ním seznámit zatím pouze zastupitelé. Veřejnost mohla novou vizuální identitu spatřit až poté, co ji zastupitelé schválili na nejbližším zasedání - tedy těsně před komunálními volbami v září 2022, s 3měsíčním zpožděním oproti původnímu plánu.
Město zveřejnilo na svém webu po zasedání zastupitelstva komunikační strategii spolu se samostatným logem, které má však samo osobě malou vypovídací hodnotu. Většinou se zveřejňuje grafický manuál včetně aplikace vizuálu v reálném prostředí (hlavičkový papír, potisk merch, design webových stránek apod.).
Grafický manuál je ke stažení zde.
Kateřina Sekyrková
|
Vaše komentáře |